Naslov Biofilija i biofobija djece predškolske dobi
Autor Andrea Makaus
Mentor Dunja Anđić (mentor)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Rijeci Učiteljski fakultet Rijeka
Datum i država obrane 2021-07-15, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana INTERDISCIPLINARNA PODRUČJA ZNANOSTI Obrazovne znanosti (psihologija odgoja i obrazovanja, sociologija obrazovanja, politologija obrazovanja, ekonomika obrazovanja, antropologija obrazovanja, neuroznanost i rano učenje, pedagoške discipline)
Sažetak Povezanost s prirodom obuhvaća emocionalni odnos pojedinca i prirodnog okoliša, a temelji se na teoriji biofilije, urođenoj sklonosti pojedinca ka povezivanju s živim bićima i sustavima. Biofilija (ljubav prema prirodi) i biofobija (strah od prirode) su značajni čimbenici u razvoju ekološke osjetljivosti te odgoja i obrazovanja za okoliš i održivi razvoj. Odgoj i obrazovanje za okoliš i održivi razvoj navode se u Nacionalnom kurikulumu za rani i predškolski odgoj i obrazovanje kao temeljne odgojno-obrazovne vrijednosti. Na taj način ispitivanje biofilije i biofobije postaje značajno za odgajatelje i učitelje kako bi mogli ta znanja kvalitetno primijeniti u praksi sa svrhom razvijanja društva koje uživa u dobrobitima prirodnog okruženja, ali da se pritom razvija i osjećaj odgovornosti za njihovo očuvanje. Cilj ovog istraživanja je bio ispitati emocionalne atribucije koje predškolska djeca pridaju
prirodi i njenim elementima, odnosno ispitati biofiliju i biofobiju djece predškolske dobi. Istraživanje je provedeno sa 105 (N=105) djece pet mješovitih vrtićkih skupina koja pohađaju dječji vrtić u Međimurju i Dječji vrtić Drenova. U svrhu provedbe istraživanja osmišljen je mjerni instrument po uzoru na istraživanje autora Olivos-Jara i suradnika (2020.) kojim se istražila povezanost djece predškolske dobi s prirodom, odnosno emocionalni odnos između pojedinca i prirodnog okoliša, zasnovan na teoriji biofilije. Zadaci istraživanja su bili utvrditi samoprocjenu emocija djece predškolske dobi u odnosu na vanjske prirodne prostore, kukce, domaće životinje, divlje životinje te onečišćenja prirode. Rezultati ovog istraživanja pokazali su da djeca uglavnom iskazuju emocije sreće prema fotografijama domaćih životinja i vanjskih prirodnih prostora, a prema fotografijama kukaca i divljih životinja negativne emocije su iskazane za specifične životinje (npr. pauk, pčela, zmija, morski pas) koje su i u drugim sličnim istraživanjima pokazale da izazivaju strah od uboda ili ugriza. Nadalje, negativne emocije (strah tuga i ljutnja) su također izazvale fotografije onečišćenja prirode što ukazuje na biofiliju djece predškolske dobi.
Sažetak (engleski) Connectedness to nature involves the emotional relationship of the individual and the natural environment, based on the theory of biophilia, the innate tendency of the individual to connect with living beings and systems. Biophilia (love of nature) and biophobia (fear of nature) are significant factors in the development of environmental sensitivity, education for the environment and sustainable development. Education for the environment and sustainable development are listed in the National Curriculum for Early and Preschool Education as fundamental educational values. In this way, the examination of biophilia and biophobia becomes important for educators and teachers to be able to apply this knowledge in practice in order to develop a society that enjoys the benefits of the natural environment, but also to develop a sense of responsibility for their preservation. The aim of this research was to evaluate the emotional attributions that preschool children attach to nature and its elements, to investigate biophilia and biophobia of preschool children. The research was conducted with 105 (N = 105) children from five mixed kindergarten groups attending the kindergarten in Međimurje and Kindergarten Drenova. For the purpose of conducting the research, a measuring instrument was designed based on the research of Olivos-Jar et al. (2020) which studied the connectedness of preschool children to nature, ie the emotional relationship between the individual and the natural environment, based on biophilia theory. The tasks of the research were to determine the self-assessment of emotions of preschool children in relation to outdoor natural spaces, insects, domestic animals, wild animals and nature pollution. The results of this research showed that children mainly express emotions of happiness according to photographs of domestic animals and outdoor natural spaces, and to photographs of insects and wild animals negative emotions are expressed for specific animals (eg spider, bee, snake, shark) similar researches has shown that they cause fear of stings or bites. Furthermore, negative emotions (fear, sadness and anger) were also evoked by photographs of nature pollution indicating the biophilia of preschool children.
Ključne riječi
biofilija
biofobija
djeca rane i predškolske dobi
povezanost s prirodom
ekološka osjetljivost
odgoj i obrazovanje za okoliš i održivi razvoj
Ključne riječi (engleski)
biophilia
biophobia
preschool children
connectedness to nature
ecological sensitivity
education for the environment and sustainable development
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:189:338262
Studijski program Naziv: Rani i predškolski odgoj i obrazovanje Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: preddiplomski Akademski / stručni naziv: sveučilišni/a prvostupnik/prvostupnica (baccalaureus/baccalaurea) ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja (bacc. praesc. educ.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2021-07-14 07:16:39