Naslov Samovrednovanje ustanova RPOO: stavovi i mišljenja odgojitelja o mogućnostima praćenja i unapređenja kvalitete pedagoške prakse
Naslov (engleski) Self-evaluation of early childhood education and care institutions: ECEC teachers attitudes and perspectives on the possibilities of monitoring and improving the quality of pedagogical practice
Autor Sara Čanić
Mentor Sandra Antulić Majcen (mentor)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Rijeci Učiteljski fakultet Rijeka
Datum i država obrane 2024-07, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana INTERDISCIPLINARNA PODRUČJA ZNANOSTI Obrazovne znanosti (psihologija odgoja i obrazovanja, sociologija obrazovanja, politologija obrazovanja, ekonomika obrazovanja, antropologija obrazovanja, neuroznanost i rano učenje, pedagoške discipline)
Sažetak Kvaliteta ustanove, kao i cjelokupna odgojno-obrazovna praksa, dinamična je kategorija te kao takva zahtjeva stalnu promjenu. Kvaliteta se neprekidno mijenja te jednom postignuta razina kvalitete nije jamstvo njene trajnosti. Stoga, vrlo je važno da odgojitelji promišljaju o kvaliteti te preispituju svoje stavove i uvjerenja te budu otvoreni za razvijanje, mijenjanje i unapređivanje odgojno-obrazovnog rada. Pozitivni stavovi o samovrednovanju omogućuju stvaranje okruženja koje je spremno i otvoreno za promjene i promišljanje o odgojno-obrazovnoj praksi što će voditi podizanju razine kvalitete ustanove. Cilj je istraživanja ispitati stavove i mišljenja odgojitelja prema samovrednovanju, znanja i podršku u procesu samovrednovanja te spremnost odgojitelja za razvijanje, mijenjanje i unapređivanje odgojno-obrazovnog rada te utvrditi povezanost ispitivanih koncepata s kvalitetom rada ustanove. Istraživanje je provedeno na uzorku od 81 odgojitelja zaposlenih u ustanovama ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja. Za potrebe ovog istraživanja korišteni su sljedeći instrumenti: Upitnik mišljenja o samovrednovanje dječjih vrtića (Drvodelić i Domović, 2016), Upitnik za samovrednovanje kvalitete rada predškolske ustanove (Antulić Majcen i Pribela-Hodap, 2017; skala samovrednovanja kulture ustanove i skala samovrednovanja procesa praćenja i vrednovanja) te Skala spremnosti odgojitelja za razvijanje, mijenjanje i unapređivanje odgojno-obrazovnog rada (prilagođeno i preuzeto iz Ljubetić, 2009). Rezultati ukazuju da pozitivnije stavove o samovrednovanju imaju odgojitelji s manje godina radnog staža te višim stupnjem stručne spreme. Nadalje, rezultati ukazuju da odgojitelji koji su spremniji za razvijanje, mijenjanje i unapređivanje odgojno-obrazovnog rada procjenjuju veću kvalitetu rada ustanove. Također, rezultati su ukazali da su stavovi prema razvijanju, mijenjanju i unapređivanju odgojno-obrazovnog rada stabilni u odnosu na godine radnog staža i stupanj stručne spreme odgojitelja. Naposljetku, rezultati su ukazali da veća znanja o samovrednovanju doprinose pozitivnijim stavovima o samovrednovanju, većoj spremnosti za razvijanje, mijenjanje i unapređivanje odgojno-obrazovnog rada te većoj kvaliteti rada ustanove. No, podrška u procesu samovrednovanja nije statistički značajno povezana sa stavovima o samovrednovanju, spremnošću za razvijanje, mijenjanje i unapređivanje odgojno-obrazovnog rada te kvalitetom rada ustanove, ali je povezana s procesom praćenja i vrednovanja koje je povezano sa stavovima. Rezultati ovog istraživanja daju vrijedne nove spoznaje o navedenoj temi koje mogu omogućiti svim sudionicima odgojno-obrazovnog procesa da aktivno doprinose povećanju kvalitete rada ustanove.
Sažetak (engleski) The quality of early and preschool childhood institution, as well as the overall educational practice, is a dynamic category and as such requires constant change. Quality is constantly changing and once achieved level of quality is not a guarantee of its permanency. Therefore, it is very important for ECEC teachers to reflect on quality and re-examine their attitudes and beliefs, to be open to developing, changing and improving educational practice. Positive attitudes about self-evaluation enable the creation of an environment that is ready and open for changes and reflection on educational practice that will lead to raising the quality level of institutions.
The aim of the research is to examine the attitudes and opinions of ECEC teachers towards self-evaluation, knowledge and support in the process of self-regulation, as well as the willingness of educators to develop, change and improve educational practice, and to determine the contribution of these concepts to the institution quality. The research was conducted on a sample of 81 ECEC teachers working in early and preschool education institutions. For the purposes of this research, the following instruments were used: Questionnaire of opinions on the self-worth of kindergartens (Drvodelić and Domović, 2016), Questionnaire for self-evaluation of the quality of work of preschool institutions (Antulić Majcen and Pribela-Hodap, 2017; the self-evaluation scale of the institutions’s culture and the self-evaluation scale of the monitoring and evaluation process) and Scale of readiness of educators to develop, changing and improving educational work (Ljubetić, 2009). The results indicate that educators with fewer years of work experience and a higher degree of professional education have more positive attitudes about self-evaluation. Furthermore, the results indicate that early and preschool childhood institutions that are open to developing, changing and improving educational work have a higher quality of the institution's work. Also, the results indicated that more positive attitudes towards developing, changing and improving educational practice are not related to the years of service or the level of education of ECEC teachers. Finally, the results indicated that the increase in knowledge about self-evaluation contributes to more positive attitudes about self-evaluation, a greater willingness to develop, change and improve educational work and a higher quality of the institution's work. However, support in the process of self-evaluation is not statistically significantly related to attitudes about self-evaluation, willingness to develop, change and improve educational work and the quality of the institution's work. The results of this research provide valuable new knowledge about the mentioned topic, which can enable all participants in the educational process to actively contribute to increasing the overall quality of the ECEC institution.
Ključne riječi
Kvaliteta rada ustanova ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja
samovrednovanje
stavovi odgojitelja
znanja odgojitelja
percipirana podrška
Ključne riječi (engleski)
Quality of ECEC institutions
self-evaluation
ECEC teacher’s attitudes
ECEC teacher’s knowledge
ECEC teacher’s perceived support
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:189:808085
Studijski program Naziv: Rani i predškolski odgoj i obrazovanje Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja (mag. educ.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2024-06-28 14:12:01