Naslov Poticajni sadržaji za razvoj logičkog i kritičkog mišljenja u udžbenicima iz matematike
Autor Tea Milanović
Mentor Neva Slani (mentor)
Član povjerenstva Darko Lončarić (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Lucija Jančec (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Rijeci Učiteljski fakultet Rijeka
Datum i država obrane 2022-09-20, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana INTERDISCIPLINARNA PODRUČJA ZNANOSTI Obrazovne znanosti (psihologija odgoja i obrazovanja, sociologija obrazovanja, politologija obrazovanja, ekonomika obrazovanja, antropologija obrazovanja, neuroznanost i rano učenje, pedagoške discipline)
Sažetak Neosporna je važnost razvijanja sposobnosti logičkog i kritičkog mišljenja. U moderniziranom
svijetu, potrebe za navedenim vještinama sve su veće i veće. Kao takve, očekuje se da se počnu
razvijati u što mlađoj dobi. Učitelj razredne nastave ima izrazito veliku ulogu u ostvarenju tih
visokih očekivanja. Potrebno je koristiti ispravne sadržaje, metode i pristupe učenju kako bi
razvoj tih vještina bio maksimalan. Pojedini predmeti su pogodniji za razvoj kritičkog i logičkog
mišljenja jer savladavanje njihovih sadržaja očekuje određenu razinu korištenja logičkog i
kritičkog mišljenja. Kao takva, matematika se uzima kao predmet čiji sadržaji zahtijevaju
korištenje navedenih mišljenja. Javlja se pitanje u kojoj mjeri su u udžbenicima iz matematike
zastupljeni sadržaji koji potiču maksimalan razvoj logičkog i kritičkog mišljenja. Prije negoli se
pronađe koliko ima optimalnih sadržaja u udžbenicima matematike, potrebno je definirati
pojmove kritičkog i logičkog mišljenja i vidjeti koji su to sadržaji koji imaju najveći učinak na
njihov razvoj.
Cilj ovog diplomskog rada bio je ponuditi definicije različitih autora o pojmovima kritičkog i
logičkog mišljenja, pronaći koji elementi spadaju pod kritičko mišljenje te kako se oni potiču,
izdvojiti najrelevantnije elemente kritičkog i logičkog mišljenja te naposlijetku istražiti u kojoj
mjeri su sadržaji koji potiču razvoj logičkog i kritičkog mišljenja zastupljeni unutar udžbenika.
Javila se kompleksnost i širina pojmova logičkog i kritičkog mišljenja te došlo do zaključka da
navedeni pojmovi nisu dovoljno jasno definirani. Razni autori su različito definirali pojmove te
naveli druge elemente koji spadaju pod njih. Analizom udžbenika javio se rezultat koji ukazuje
na manjak sadržaja koji potiču logičko i kritičko mišljenje. Došla sam do zaključka da je
potrebno dodatno istražiti područje logičkog i kritičkog mišljenja te jasno i precizno definirati na
koji način se ta mišljenja potiču, korištenjem kojih sadržaja i metoda te na bolji način zastupiti
sadržaje unutar udžbenika iz matematike jer korištenjem sadašnjih udžbenika, bez posezanja za
dodatnim materijalima, učenikovo logičko i kritičko mišljenje neće biti razvijeno.
Sažetak (engleski) The importance of developing the ability to think logically and critically is undeniable. In the
modernized world, the need for critical and logical thinking is increasing. As such, it is expected
to start developing those skills at a young age. Elementary school teachers play an extremely
large role in the realization of these high expectations. It is necessary to use the correct contents,
methods, and approaches of learning in order to maximize the development of these skills.
Certain subjects are more suitable for the development of critical and logical thinking because
mastering their content requires a certain level of use of critical and logical thinking. As such,
mathematics is taken as a subject whose contents require usage of logical and critical thinking.
The question arises to what extent mathematics textbooks contain content that encourages the
maximum development of logical and critical thinking. Before finding the optimal contents in
mathematics textbooks, it is necessary to define the concepts of critical and logical thinking and
see which contents have the greatest effect on their development.
The aim of this thesis was to offer definitions of different authors on the concepts of critical and
logical thinking, to find which elements fall under critical and logical thinking and how are they
encouraged, to single out the most relevant elements of critical and logical thinking, and finally
to investigate to what extent the contents that encourage the development of logical and critical
thinking are represented within the textbook. The complexity and breadth of the concepts of
logical and critical thinking came to the fore, and it was concluded that the mentioned concepts
were not defined clearly enough. Various authors have defined the terms differently and listed
other elements that fall under them. An analysis of textbooks revealed a result that indicates a
lack of content that encourages logical and critical thinking. The conclusion was reached that it is
necessary to further research the area of logical and critical thinking and to clearly and precisely
define how these opinions are encouraged, using which content and methods, and to better
represent the content within mathematics textbooks. Because by using current textbooks, without
resorting to additional materials, the student's logical and critical thinking will not be developed.
Ključne riječi
Logičko mišljenje
kritičko mišljenje
matematika
Ključne riječi (engleski)
Logical thinking
critical thinking
mathematics
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:189:765383
Studijski program Naziv: Učiteljski studij Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: integrirani preddiplomski i diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra primarnog obrazovanja (mag.prim.educ.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2022-09-08 17:51:19