Scientific / art field, discipline and subdiscipline | INTERDISCIPLINARY AREAS OF KNOWLEDGE Educational Sciences (Child and Educational Psychology, Sociology of Education, Political Science of Education, Economics of Education, Anthropology of Education, Neurosciences and Early Learning, Educational Disciplines) |
Abstract | Istraživanja su pokazala da je utjecaj okoline i značajnih drugih na ponašanja djece iznimno značajan i velik, temeljem čega se pojedini suvremeni diskursi o odgovarajućim odgojnim postupcima djece temelje na istraživanjima o efektima pojedinih odgojnih postupaka na optimalan psihički razvoj djece u okviru njihovih obrazaca ponašanja. Stoga je i ovo istraživanje usmjereno na analizu odgojnih postupaka koje roditelji i odgajatelji predškolske djece koriste. Osim toga, fokus istraživanja bit će usmjeren prema analizi odnosa pojedinih odgojnih metoda s ličnošću roditelja/odgajatelja i temperamentom djece, sa snagama i poteškoćama djece, te njihovom socio-emocionalnom dobrobiti. Instrumenti korišteni u ovom istraživanju bili su skala korektivnih postupaka za roditelje i odgajatelje, skala petofaktorskog modela ličnosti, ljestvica emocionalne dobrobiti i otpornosti djece predškolske dobi, upitnik snaga i poteškoća djece, te EAS upitnik za mjerenje temperamenta djece. Rezultati su pokazali kako odgajatelji i roditelji najviše koriste prihvaćanje, poučavanje, nagradu, nadzor a najmanje koriste agresiju te tjelesno kažnjavanje kao korektivne postupke. Procjena osobina ličnosti roditelja i odgajatelja ne razlikuje se značajno od do sada utvrđenih procjena. Korelacijske analize korektivnih postupaka i karakteristika djece pokazale su značajne pozitivne korelacije i kod roditelja i kod odgajatelja, između prihvaćanja kao odgojne metode i socijalnih vještina, uživanja u istraživanju, asertivnosti i socijabilnosti djece. Kod korektivnih postupaka odgajatelja, značajno pozitivno su bili povezani prihvaćanje i socijabilnost, agresija i hiperaktivnost, te poučavanje i emocionalnost. Dodatno, utvrđeno je da što je više zastupljeno tjelesno kažnjavanje kao korektivni postupak roditelja to je značajno niža samokontrola i orijentiranost na zadatak kod djece. Kao što je i pretpostavljeno, korektivni postupci su značajno povezani s tijekom razvoja djece, posebice u okviru njihovog temperamenta, te njihove ukupne socio-emocionalne dobrobiti. |