Scientific / art field, discipline and subdiscipline | INTERDISCIPLINARY AREAS OF KNOWLEDGE Educational Sciences (Child and Educational Psychology, Sociology of Education, Political Science of Education, Economics of Education, Anthropology of Education, Neurosciences and Early Learning, Educational Disciplines) |
Abstract | Kvalitetnom vođenju ustanova ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja pridonose kvalitetno
razvijene pedagoške kompetencije ravnatelja, koje ujedno utječu na jačanje samoučinkovitosti
odgajatelja, izgrađuju pozitivno ozračje te predstavljaju preduvjet transformacijskog vodstva.
Kako bi se zadovoljile potrebe svih dionika odgojno-obrazovnog procesa, uloga ravnatelja
ključna je u promišljanju i cjelokupnom procesu razvoja kvalitete. Pozitivni stavovi i mišljenja
ravnatelja prema samovrednovanju i jasna percepcija ravnateljske uloge omogućuju timski rad
na strategiji ustanove, imaju značajan utjecaj na kvalitetu pedagoške prakse i osiguranje
kvalitete cjelokupnog rada ustanove ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja. Cilj je
istraživanja utvrditi kako pedagoško razvijene kompetencije ravnatelja te stavovi ravnatelja
prema samovrednovanju doprinose percipiranoj kvaliteti rada ustanova ranog i predškolskog
odgoja i obrazovanja. Istraživanje je provedeno na prigodnom uzorku od 57 ravnatelja
zaposlenih u ustanovama ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja. Za potrebe istraživanja
primijenjeni su sljedeći instrumenti: Upitnik za samoprocjenu kompetencija ravnatelja
(Staničić, 2021), Upitnik za samoprocjenu stavova i mišljenja ravnatelja prema
samovrednovanju (Magaš i Tatalović Vorkapić, 2015), Upitnik za samovrednovanje kvalitete
rada predškolske ustanove (Antulić Majcen i Pribela-Hodap, 2017). Rezultati pokazuju da je
viša procjena profesionalnih pedagoških kompetencija prisutna kod ravnatelja koji imaju viši
stupanj stručne spreme, više godina radnog staža, koji rade u ustanovama usklađenijim s
mjerilima propisanima Državnim pedagoškim standardom, no ne i kod ravnatelja s više iskustva
na funkciji ravnatelja. Nadalje, pozitivnije stavove i mišljenja prema samovrednovanju imaju
ravnatelji s više godina radnog staža, oni koji imaju visoku stručnu spremu te oni kojima je to
treći mandat. Višu procjenu kvalitete ustanove daju ravnatelji s višim stupnjem stručne spreme,
s više godina radnoga staža, oni koji rade u ustanovama koje su usklađenije s mjerilima
propisanima Državnim pedagoškim standardom te oni kojima je to treći mandat. Profesionalne
kompetencije ravnatelja statistički su značajno pozitivno povezane s procjenom kvalitete rada
ustanove ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja. Također, kvaliteta rada ustanova ranog i
predškolskog odgoja i obrazovanja statistički je značajno pozitivno povezana sa stavovima i
mišljenjima ravnatelja prema samovrednovanju. Rezultati ovog istraživanja imaju i teorijske i
praktične implikacije, koje bi se mogle implementirati pri izradi različitih programa s
naglaskom na povećanje kompetencija ravnatelja, stavova o samovrednovanju kao mehanizmu
praćenja i unapređenja kvalitete rada ustanove, a s krajnjim ciljem poboljšanja kvalitete rada
predškolske ustanove. |