Abstract | Odgoj i obrazovanje za održivi razvoj predstavlja temelj pozitivnih promjena u suvremenom društvu. Učitelji kao nositelji procesa odgoja i obrazovanja, imaju zadatak prenijeti pozitivne vrijednosti o okolišu na mlađe naraštaje. U ovom radu definirat će se vrijednosti temeljene na odgoju i obrazovanju za održivi razvoj te će se istaknuti značaj pro-ekoloških stavova budućih učitelja i njihovih osobina ličnosti u prenošenju tih vrijednosti u njihovoj budućoj praksi rada u osnovnim školama. Dosadašnja su istraživanja pokazala da osobine ličnosti imaju značajnu ulogu u odgojno-obrazovnom procesu, unutar kojeg mogu pokazivati manju ili veću efikasnost u povezivanju s profesionalnom ulogom i kompetencijama učitelja. Uzimajući u obzir utvrđene značajne korelacije između pro-ekoloških stavova i osobina kao što su ugodnost, savjesnost, samodisciplina, empatija i altruizam, u ovom će se radu proučiti odnos između pro-ekoloških stavova budućih učitelja mjerenih NEP skalom (Dunlap i Van Liere, 2000) i osobina ličnosti budućih učitelja definiranih prema Petofaktorskom modelu ličnosti (Benet-Martinez i John, 1998) koji podrazumijeva pet dimenzija osobina ličnosti - ekstroverzija, neuroticizam, savjesnost, ugodnost te otvorenost. Istraživanjem će se prvo utvrditi pro-ekološki stavovi studenata odnosno budućih učitelja, a zatim povezanost između pro-ekoloških stavova i njihovih osobina ličnosti. Uzorak će činiti svi studenti Integriranog preddiplomskog i diplomskog sveučilišnog učiteljskog studija, Učiteljskog fakulteta Sveučilišta u Rijeci. Testovi korelacije provedeni nad rezultatima koje su ispitanici postigli na NEP skali te Upitniku pet velikih crta ličnosti (Benet-Martinez i John, 1998), kojeg su na hrvatski jezik adaptirali autori Kardum i sur. (1993), ukazali su na statistički značajnu, negativnu i nisku korelaciju između pro-ekoloških stavova i otvorenosti. Utvrđena je statistički značajna, negativna i niska povezanost između pro-ekoloških stavova te savjesnosti i ugodnosti. Nije utvrđena statistički značajna povezanost između pro-ekoloških stavova i neuroticizma te ekstroverzije. Ovim radom se želi ukazati na važnost proučavanja i razumijevanja pro-ekoloških stavova i osobina ličnosti u formiranju ekoloških ponašanja i stvaranju ekološke svijesti budućih i sadašnjih učitelja te društva općenito. |