Naslov Dobrobit u ranom i predškolskom odgojno – obrazovnom kontekstu:
sustavan pregled literature
Autor Marta Tomišić
Mentor Sanja Tatalović Vorkapić (mentor)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Rijeci Učiteljski fakultet Rijeka
Datum i država obrane 2022-02-24, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana INTERDISCIPLINARNA PODRUČJA ZNANOSTI Obrazovne znanosti (psihologija odgoja i obrazovanja, sociologija obrazovanja, politologija obrazovanja, ekonomika obrazovanja, antropologija obrazovanja, neuroznanost i rano učenje, pedagoške discipline)
Sažetak Područje pozitivne psihologije pokazalo je značajan napredak u znanstvenim provjerama
različitih koncepata, posebice onih vezanih uz različite aspekte dobrobiti svih sudionika ranog
i predškolskog odgoja i obrazovanja. Cilj ovog rada je ispitati sustavnim pregledom literature
iz određenih baza istraživačke teme u posljednjih 10 godina koje ispituju dobrobit u kontekstu
ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja. Metodom sustavnog pregleda literature analizirano
je 99 radova u razdoblju od 2011. do 2021. godine u bazama Hrčak i repozitorij UFRI. Rezultati
31 rada iz baze repozitorija UFRI i 68 radova iz baze Hrčak pokazuju da se najčešće spominju
ključne riječi povezane s zadovoljstvom, dobrobiti i optimizmom. Značajno je više empirijskih
radova u odnosu na teorijske radove, od kojih je 77 kvantitativnih istraživanja, 6 kvalitativnih
istraživanja i 2 istraživanja mix metode. Sudionici u istraživanjima najčešće su bili odgajatelji,
zatim djeca i učitelji, a istraživanja su se većinski provodila u Primorsko – goranskoj županiji
te Zagrebačkoj županiji i Gradu Zagreb. Upitnici i skale najčešće su korišteni kao instrumenti
istraživanja u analiziranim radovima. Ciljevi istraživanja spomenutih radova najviše su
usmjereni na zadovoljstvo i dobrobit u ranom i predškolskom kontekstu, dok se ostali aspekti
dobrobiti manje ispituju. Nalazi istraživanja pokazuju pozitivnu povezanost zadovoljstva
životom s zadovoljstvom na poslu, nadom, optimizmom, otvorenosti, savjesnosti, opraštanjem,
a negativnu povezanost sa socio – demografskim obilježjima, dobi, radnim stažom i
neuroticizmom, dok je dobrobit djece pozitivno povezana s radoznalosti, darovitošću,
adekvatnim tijekom adaptacije i dobi djece. Optimizam je negativno povezan kod roditelja
djece s različitim oboljenjima, a pozitivno je povezan sa zadovoljstvom, pozitivnim odnosima,
radnim statusom i razinom obrazovanja. Implikacije analizirane u radovima nude primjere,
ideje i metode implementacije pozitivne psihologije u kontekst ranog i predškolskog odgoja i
obrazovanja. Analizirani radovi doprinose shvaćanju važnosti dobrobiti svih sudionika u
kontekstu ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja, te nude implikacije uvođenja pozitivne
psihologije u praksu vrtića.
Sažetak (engleski) The field of positive psychology has shown great progress in scientific assessment of
different concepts, especially those connected with different aspects of well-being of all those
involved in an early and preschool education and development. the aim of this thesis is to
systematically test by reviewing literature from specific bases of investigations that occurred
in the last ten years which question the well-being in contest of early and preschool education
and development. By systematically reviewing the literature, 99 papers from 2011 until 2021
were analysed in Hrčak base and UFRI repository. Results of 31 papers from UFRI repository
and 68 papersfrom base Hrčak show that most often mentioned key words relate to satisfaction,
well-being and optimism. Significantly more theoretical papers were found, from which are 77
quantitatively studies, 6 qualitatively studies and 2 mixed method studies. Participants in
studies where mainly preschool teachers, children and teachers, and research was mainly done
in Primorje – Gorski kotar County, then in Zagreb County and in the city of Zagreb.
Questionnaires and scales where mostly used measure instruments in analysed studies. Purpose
of research in mentioned papers are mostly focused on joy and well-being in an early and
preschool educational context, while other aspects of well-being are less examined. Research
findings are showing positive correlation of satisfaction with life and pleasure at work, hope,
optimism, openness, consciousness, forgiveness and negative with socio-demographic
characteristics, age, work probation and neuroticism, while children well-being is positively
connected with curiosity, talent, adequate adjustment, flow and children's age. Optimism is
negatively connected with parents whose children have some illness, and positively connected
with joy, positive relations, work probation and level of education. Implications analyzed in
papers provide examples, ideas and methods implicating positive psychology in context of
early and preschool education and development. Analyzed papers contribute to the
understanding of the importance of well-being of all participants in context of an early and
preschool education and development and offer implications of adopting positive psychology
in kindergarten practice.
Ključne riječi
pozitivna psihologija
dobrobit
rani i predškolski odgoj i obrazovanje
djeca
sustavni pregled literature
Ključne riječi (engleski)
positive psychology
well-being
early and preschool development and education
children
systematic overview of literature
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:189:041149
Studijski program Naziv: Rani i predškolski odgoj i obrazovanje Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja (mag. educ.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2022-01-25 06:55:56