Naslov Pojedine odrednice odgajateljevog odnosa s djecom
Autor Silvia Kulić
Mentor Sanja Tatalović Vorkapić (mentor)
Član povjerenstva Renata Čepić (član povjerenstva)
Član povjerenstva Dunja Anđić (predsjednik povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Rijeci Učiteljski fakultet Rijeka
Datum i država obrane 2019-09-26, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana INTERDISCIPLINARNA PODRUČJA ZNANOSTI Obrazovne znanosti (psihologija odgoja i obrazovanja, sociologija obrazovanja, politologija obrazovanja, ekonomika obrazovanja, antropologija obrazovanja, neuroznanost i rano učenje, pedagoške discipline)
Sažetak Odnos između odgajatelja i djece u vrtićkoj skupini iznimno je važna odrednica kvalitete rada u ustanovi za rani i predškolski odgoj i obrazovanje. Stoga, je važno proučiti značajne odrednice tog odnosa, kao što su pozitivne emocije odgajatelja, njegove osobine ličnosti i stavovi prema djetinjstvu i odgoju djece. Veliki je broj istraživanja pokazao do sada da je kvaliteta učenja značajno veća ukoliko je proces učenja obojen pozitivnim emocijama. Pretpostavka je da će veći broj pozitivnih emocija kod odgajatelja, veća ekstroverzija, ugodnost, savjesnost i otvorenost te suvremeni stavovi prema odgoju i djetinjstvu doprinijeti razvoju bliskosti a manjem broj konflikata u odnosu s djecom. Istraživanje je provedeno na uzorku od 182 odgajatelja Dječjeg vrtića Rijeka. Za potrebe ovog istraživanja upotrijebljena su četiri mjerna instrumenta. Korištena je kratka forma STRS skale za procjenu stavova odgajatelja o odnosu s djecom predškolske dobi i njihovim percepcijama o ponašanju i osjećajima djece prema njima; upitnik PANAS za mjerenje pozitivnih i negativnih emocija; upitnik BFI (Petofaktorski model ličnosti) za mjerenje osobina ličnosti i upitnik Subjektivne teorije odgajatelja o pogledu na djetinjstvo i odgoj. Rezultati su pokazali: višu razinu bliskosti i nižu razinu konflikta u odnosu s djecom; umjerene do blago povišene razine pozitivnih emocija te niže razine negativnih emocija kod odgajatelja; povišene vrijednosti kod svih osobina ličnosti osima neuroticizma; liberalnije stavove prema djetinjstvu i odgoju djece. Dobivena je statistički značajna povezanost bliskosti sa pozitivnim emocijama i svim osobinama ličnosti osim neuroticizma. Pronađena je statistički značajna negativna povezanost konflikta s otvorenosti, savjesnosti, ekstroverzijom i ugodnosti te pozitivna povezanost s negativnim emocijama i neuroticizmom. Navedeni rezultati ukazuju na važnost istraživanja na području kvalitete rada u ustanovama za rani i predškolski odgoj i obrazovanje te spremnost odgajatelja na preispitivanje svojih stavova, implicitne pedagogije, ali i kontrole emocija.
Sažetak (engleski) The relationship between educators and children in the kindergarten is an extremely important determinant of the quality of work in an institution for early and pre-school education. Therefore, it is important to study the significant determinants of this relationship, such as the positive emotions of the educator, his personality traits, and attitudes toward childhood and upbringing. A great deal of research has shown so far that the quality of learning is significantly higher if the learning process is colored by positive emotions. The assumption is that more positive emotions in educators, greater extroversion, agreeableness, conscientiousness and openness, and modern attitudes towards upbringing and childhood will contribute to the development of closeness and less conflict with children. The study was conducted on a sample of 182 kindergarten teachers in Rijeka. Four measuring instruments were used for the purposes of this research. A short form of the STRS scale was used to assess educators' attitudes toward relationships with preschool children and their perceptions of their children's behavior and feelings toward them; the PANAS questionnaire for measuring positive and negative emotions; the BFI Questionnaire (Big Five Inventory) to measure personality traits and the Subjective Educator Theory Questionnaire on childhood and upbringing. The results showed: higher levels of closeness and lower levels of conflict with children; moderate to slightly elevated levels of positive emotions and lower levels of negative emotions in educators; elevated values in all personality traits of the neuroticism axis; more liberal attitudes towards childhood and upbringing. A statistically significant association of closeness with positive emotions and all personality traits except neuroticism was obtained. A statistically significant negative association was found between conflict with openness, conscientiousness, extraversion and agreeableness, and a positive association with negative emotions and neuroticism. These results indicate the importance of research in the field of quality of work in early childhood and early childhood education institutions, and the readiness of educators to reconsider their views, implicit pedagogy, but also control emotions.
Ključne riječi
odnos odgajatelj-dijete
osobine ličnosti
pozitivne emocije
stavovi prema odgoju i djetinjstvu
Ključne riječi (engleski)
educator-child relationship
personality traits
positive emotions
attitudes towards upbringing and childhood
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:189:750143
Studijski program Naziv: Rani i predškolski odgoj i obrazovanje Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja (mag. educ.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2019-09-25 21:42:45