Naslov Stavovi učitelja o formativnom vrednovanju u odgojno-obrazovnom procesu
Naslov (engleski) Teachers' attitudes towards formative assessment in the educational process
Autor Mirna Martišković
Mentor Petra Pejić Papak (mentor)
Član povjerenstva Vilko Petrić (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Jasminka Mezak (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Rijeci Učiteljski fakultet Rijeka
Datum i država obrane 2019-09-26, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana INTERDISCIPLINARNA PODRUČJA ZNANOSTI Obrazovne znanosti (psihologija odgoja i obrazovanja, sociologija obrazovanja, politologija obrazovanja, ekonomika obrazovanja, antropologija obrazovanja, neuroznanost i rano učenje, pedagoške discipline)
Sažetak U suvremenom odgojno-obrazovnom sustavu, sumativno vrednovanje zamjenjuje se formativnim vrednovanjem. Formativno vrednovanje učenika podrazumijeva kontinuirano praćenje svih dijelova odgojno-obrazovnog procesa, osiguravajući svakodnevno učenicima povratnu informaciju o postignućima te aspektima koje učitelj treba unaprijediti i prilagoditi u svom poučavanju kako bi se prilagodio učeniku. Naglasak je na individualizaciji ocjenjivanja, diferenciranom poučavanju, primjeni različitih strategija te osnaživanju učenika za proces samovrednovanja i upravljanja vlastitim učenjem.
Cilj istraživanja bio je ispitati stavove učitelja o formativnom vrednovanju i kompetentnosti za njegovo provođenje u nastavi, učestalost korištenja oblika vrednovanja i samovrednovanja u odgojno-obrazovnoj praksi te utvrditi poteškoće pri opisnom ocjenjivanju. U istraživanju je sudjelovalo 115 učitelja razredne nastave iz Karlovačke, Primorsko-goranske i Istarske županije. Dobiveni rezultati upućuju da su učitelji upoznati s pojmom formativno vrednovanje, smatraju da takav oblik vrednovanja ima prednosti i da je provođenje vrijedno njihovog truda, ali se istovremeno ne osjećaju dovoljno kompetentnima za njegovo provođenje što utječe na učestalost korištenja i izbor materijala. Nedostatak vremena navode kao najveći otežavajući čimbenik za njegovo provođenje u nastavi, kao i provedbu opisnog vrednovanja. Od oblika vrednovanja i samovrednovanja najčešće koriste samovrednovanje i vršnjačko vrednovanje, što je sukladno ciljevima formativnog vrednovanja. Najmanje pri vrednovanju koriste liste za samoevaluaciju.
Ukazuje se potreba za daljnjom edukacijom i stručnim usavršavanjem učitelja o strategijama i oblicima provedbe formativnog vrednovanja, kako bi ovaj oblik vrednovanja učinkovito provodili kao sastavni dio odgojno-obrazovnog procesa u suradnji s učenicima i roditeljima.
Sažetak (engleski) In the modern educational system, summative assessment is replaced by formative assessment. Formative student assessment involves the continuous monitoring of all parts of the educational process, providing students with feedback on achievements and aspects that the teacher needs to improve and adapt in their teching in order to adapt to the student. The emphasis is on individualizing assessment, differentiated teaching, applying different strategies, and empowering students for the process of self-assessment and managing their own learning.
The aim of the research was to examine teachers' attitudes about formative assessment and competences for its implementation in teaching, the frequency of using forms of evaluation and self-evaluation in educational practice, and to identify difficulties in descriptive assessment. Over 115 classroom teachers from Karlovac, Primorsko-Goranska and Istria counties participated in the research. The results show that teachers are familiar with the term formative assessment, believe that this form of evaluation has advantages and that implementation is worth their effort, but at the same time they do not feel competent enough to implement it, which affects the frequency of use and choice of material. Lack of time is cited as the most aggravating factor for its implementation in teaching, as well as for carrying out descriptive assessment. Of the forms of assessment and self- assessment, they most often use self- assessment and peer assessment, which is consistent with the goals of formative assessment. At least when evaluating, they use self- assessment lists.
The need for further education and professional development of teachers on strategies and forms of formative assessment is emphasized in order to effectively implement this form of evaluation as an integral part of the educational process in cooperation with students and parents.
Ključne riječi
vrednovanje
formativno vrednovanje
samovrednovanje
povratna informacija
oblici vrednovanja i samovrednovanja
Ključne riječi (engleski)
assessment
formative assessment
self- assessment
feedback
forms of assessment and self- assessment
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:189:590970
Studijski program Naziv: Učiteljski studij Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: integrirani preddiplomski i diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra primarnog obrazovanja (mag.prim.educ.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Zatvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2019-09-18 18:23:39