Naslov Vrednovanje programa poticajnoga tjelesnog vježbanja u mješovitoj jasličkoj skupini
Naslov (engleski) Evaluation of the Stimulative Physical Exercise Program in a Mixed Nursery Group
Autor Bruna Francetić
Mentor Vilko Petrić (mentor)
Član povjerenstva Lidija Vujičić (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Vilko Petrić (član povjerenstva)
Član povjerenstva Zlata Tomljenović (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Rijeci Učiteljski fakultet Rijeka
Datum i država obrane 2019-01-29, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana INTERDISCIPLINARNA PODRUČJA ZNANOSTI Obrazovne znanosti (psihologija odgoja i obrazovanja, sociologija obrazovanja, politologija obrazovanja, ekonomika obrazovanja, antropologija obrazovanja, neuroznanost i rano učenje, pedagoške discipline)
Sažetak Posljedice današnjeg sjedilačkog načina života vidljive su već kod djece od najranije dobi. Nedostatno kretanje i manjak svakodnevne tjelesne aktivnosti najočitije je u prekomjernoj tjelesnoj težini djece. Sukladno tome, tjelesno vježbanje neizostavni je dio cjelokupnog sklopa aktivnosti predškolskih ustanova. Vrlo je cijenjeno ono inicirano od strane djeteta, a potaknuto dostupnošću materijala u poticajno uređenom prostoru za tjelesno vježbanje.
Cilj ovog istraživanja bio je definirati prostore ustanove za rani i predškolski odgoj i obrazovanje u kojima je moguća provedba poticajnog tjelesnog vježbanja. Također, kvalitativno vrednovati učinak prostora na djecu u različitim okruženjima te utvrditi kvalitativne razlike između poticajno uređenih prostora za tjelesno vježbanje i standardno uređenih prostora odgojno-obrazovne ustanove.
U radu su obuhvaćena dva dječja vrtića Grada Rijeke od kojih je eksperimentalni PPO Srdoči, u kojem su djelatnici suvremenog pristupa odgoju i obrazovanju djece, a kontrolni je jedan vrtić Grada Rijeke nasumice odabran. Promatrani su sljedeći prostori: prostor dnevnog boravka skupine; prostor hodnika i sportske dvorane; otvoreni prostori. Sva prostorna okruženja su fotografirana, a metodom opservacije utvrđene su razlike između različitih prostornih okruženja. Metodom intervjua procijenjen je kvalitativan doprinos uređenog prostornog poticajnog okruženja za tjelesno vježbanje. Intervju je obuhvaćao odgajatelje djece eksperimentalnog dječjeg vrtića.
Rezultati su pokazali da je cjelokupno prostorno uređenje u eksperimentalnom vrtiću poticajno za tjelesno vježbanje, dok standardno uređeni prostori kontrolnog vrtića imaju izrazito puno neiskorištenih potencijala za isto. U svim prostorima poput sobe dnevnog boravka, hodnika, dvorane, ali i otvorenim prostorima uočljive su razlike u prostorno-materijalnom okruženju. Iz promatranih prostora vidljiva je i njihova funkcionalnost te svrhovitost u mogućem poticajnom tjelesnom vježbanju. Uređeno prostorno okruženje za poticajno tjelesno vježbanje u eksperimentalnom vrtiću doprinosi svakodnevnom kretanju djece prirodnijim putem,
VII
samostalno odlučujući o načinu sudjelovanja. Time se utječe na cjelokupan razvoj djeteta dječjom inicijativom, a posrednošću odgajatelja.
Iz navedenog zaključuje se kako je neophodno nastojati poticajno kineziološki urediti prostore institucije u kojoj djeca provode većinu svog vremena. Postoje razlike u uređenju poticajnog prostornog okruženja i standardnih prostornih uređenja, no u svakom prostoru je moguće realizirati poticajno tjelesno vježbanje u svrhu cjelokupnog razvoja djeteta. Organizirani programi tjelesnog vježbanja poput poticajnog tjelesnog vježbanja s djecom rane dobi , smatra se zadovoljavanjem njihovih osnovnih biotičkih potreba.
Sažetak (engleski) The consequences of today's sedentary lifestyle can be seen among children since their early age. Obesity is the most evident consequence of lack of movement and everyday physical activity. Due to that, physical excercise is crucial part of overall set of activities in early and preschool education institutions. Physical activity that child initiated encouraged by stimulating environment should be recognized and appreciated by educated professionals. Aim of this research was defining appropriate space inside the institution, where implementation of physical excercise will be possible. Furthermore, we wanted to value effects that surrounding has on children in different environments and determine differences between stimulating environment and standardly furnished and equipped spaces inside early and preschool education institutions.
Research was conducted in two kindergartens in the city of Rijeka, one of which was experimental- PPO Srdoči, where professional team has contemporary vision and understanding of education, and control one that was chosen randomly. We observed following spaces: living room, corridor, sports hall and outdoor spaces. All of the mentioned spaces were photographed and by the method of observation differences between various differently equipped environments were defined. Using the method of interview, we estimated contribution of stimulating environment on the physical excercising. Teachers that took part in the interview work in the kindergarten that we used as a experimental one.
Results have shown that environment in experimental kindergarten is very stimulating for physical activity, while non-equipped spaces of control kindergarten had a lot of unused potential to bring up the same level of activity. In all spaces that we examined differences in material surrounding were visible. In observed spaces, potential funcionality and purposefulness can be seen. Properly equipped spaces for physical activity in experimental kindergarten contribute to everyday natural motion, as children can make decisions about ways of participation on their own. Thus, activities initiated by children positively affect all the aspects of their development.
IX
From all stated, we can conclude that it is necessary to equippe spaces where children spend most of their time in a stimulating way. Differences between stimulating and standard environment do exist, but both of those type of spaces anable implementation of physical activity for the benefit of children. Organised programs of physical excersising with children of early age are considered sattisfaying their basic biotic needs.
Ključne riječi
djeca rane dobi
poticajno okruženje
tjelesno vježbanje
Ključne riječi (engleski)
children of early age
stimulating environment
physical activity
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:189:407537
Studijski program Naziv: Rani i predškolski odgoj i obrazovanje Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: preddiplomski Akademski / stručni naziv: sveučilišni/a prvostupnik/prvostupnica (baccalaureus/baccalaurea) ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja (bacc. praesc. educ.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Pristup korisnicima matične ustanove
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2019-02-14 09:04:19