Naslov Poticanje samoregulacije i pripremne aktivnosti za stjecanje predškolskih vještina
Naslov (engleski) Stimulate self-regulation and preactivities for gaining preschool skills.
Autor Tina Zoretić
Mentor Darko Lončarić (mentor)
Član povjerenstva Renata Čepić (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Vesna Katić (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Rijeci Učiteljski fakultet (Katedra za interdisciplinarne i prirodne znanosti) Rijeka
Datum i država obrane 2018, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana INTERDISCIPLINARNA PODRUČJA ZNANOSTI Obrazovne znanosti (psihologija odgoja i obrazovanja, sociologija obrazovanja, politologija obrazovanja, ekonomika obrazovanja, antropologija obrazovanja, neuroznanost i rano učenje, pedagoške discipline)
Sažetak Samoregulirano učenje je proces razvoja djetetovih samoregulacijskih vještina koje utječu na cjelokupni djetetov razvoj, a time i na razvoj predškolskih vještina. Samoregulirano učenje važno je za uspješno suočavanje s izazovima cjeloživotnog učenja, a posebice za razvoj kompetencije učiti kako učiti. Temeljni cilj rada bio je istražiti uvjete i aktivnosti poticajnih za samoregulaciju ponašanja djece predškolske dobi i njihova povezanost sa stupnjem usvojenosti grafomotoričkih, predčitačkih i predmatematičkih vještina vezanih uz pripremu za pisanje.
Istraživanje je provedeno na uzorku od 106 djece u dobi od 5 do 7 godina i 30 odgajatelja. U istraživanju je korištena skala procjene okoline i aktivnosti poticajnih za samoregulaciju učenja iz perspektive odgajatelja i test za procjenu grafomotoričkih, predčitačkih i predmatematičkih vještina.
Rezultati pokazuju da je odgajateljska percepcija na subskalama veća na procjeni doprinosa dobrobiti u poticanju samoregulacije, a niža na procjeni mogućnosti i uvjeta pružanja pomoći u poticanja samoregulacije. Isto tako, rezultati potvrđuju da nema statistički značajne razlike između odgajateljske percepcije važnosti poticanja samoregulacije i radnog staža te dobi odgajatelja. Na zadacima za procjenu grafomotoričkih, predčitačkih i predmatematičkih vještina utvrđeno je da postoje dobne razlike među djecom. Starija djeca su bolja na svim zadacima procjene grafomotoričkih, predčitačkih i predmatematičkih vještina od mlađe djece. Utvrđeno je da su djevojčice bolje od dječaka u grafomotoričkim zadacima. Odgajateljska percepcija za poticanje razvoja samoregulacije na mlađoj djeci uglavnom negativno korelira s rezultatima na testu za procjenu predškolskih vještina, dok su te korelacije kod starije djece uglavnom pozitivne. Zaključujemo da odgajateljeva percepcija važnosti i mogućnosti pružanja uvjeta za samoregulaciju na mlađoj djeci uglavnom nije povezana ili je negativno povezana s mjerenim postignućima, dok na starijoj djeci postoje i statistički značajne pozitivne korelacije koje sugeriraju da tek starija djeca predškolske dobi imaju zadovoljavajuću razinu razvijenosti metakognitivnih vještina potrebnih za samoregulaciju učenja.
Sažetak (engleski) Self-regulated learning is the process of developing a child's self-regulation skills that affect the overall child development and thus the development of preschoolers’ skills. Self-regulated learning is important for successful coping with the challenges of lifelong learning and especially for the development of a key competence learning to learn. The main aim of the paper was to study the conditions and activities stimulating the self-regulation of the behaviour of preschool children and their correlation with the degree of adoption of the graphomotor, pre-reading, and pre-mathematics skills related to preparation for writing learning.
The study was conducted on a sample of 106 children aged 5 to 7 and 30 educators. The study used an environmental assessment scale and self-regulation stimulating activities from the perspective of the educators and a test for the evaluation of the graphomotor, pre-reading, and pre-mathematics skills.
The results show that the perceptions of educators on the subscales are greater in assessing the benefits of self-regulation incentives and lower on the assessment of the opportunities and conditions for assisting in the encouragement of self-regulation. Likewise, the results confirm that there is no statistically significant difference in the perception of the educators on the importance of promoting self-regulation regarding their age and years of service. The assignments for the evaluation of the graphomotor, pre-reading, and pre-mathematics skills show the age differences among the children. Older children achieved better results than the younger ones in all the tasks which evaluated the graphomotor, pre-reading, and pre-mathematics skills. It was also found out that the girls were better in graphomotor assignments than boys. The perception of educators to encourage self-regulation among the younger children is mostly negatively correlated with the results of the preschool assessment test, while the correlations with older children are mostly positive. We can conclude that the perception of educators on the importance and ability to provide self-regulation conditions for younger children is mostly not related to or is negatively related to the measured results, while there are statistically significant positive correlations among the older children, suggesting that only older children of preschool age have a satisfactory level of the development of metacognitive skills necessary for self-regulation of learning.
Ključne riječi
samoregulirano učenje
odgajatelj
djeca predškolske dobi
predčitačke vještine
predmatematičke vještine
grafomotoričke vještine
Ključne riječi (engleski)
self-regulated learning
educator
preschoolers
pre-reading skills
pre-mathematic skills
graphomotor skills
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:189:960655
Studijski program Naziv: Rani i predškolski odgoj i obrazovanje Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja (mag. educ.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Pristup korisnicima matične ustanove
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2018-09-22 17:59:37