Naslov Odstupanja u motoričkim obrascima djece pri svladavanju otpora
Naslov (engleski) Deviations in children's motor patterns when overcoming resistance
Autor Lea Šešelja
Mentor Vilko Petrić (mentor)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Rijeci Učiteljski fakultet Rijeka
Datum i država obrane 2024-09-20, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana INTERDISCIPLINARNA PODRUČJA ZNANOSTI Obrazovne znanosti (psihologija odgoja i obrazovanja, sociologija obrazovanja, politologija obrazovanja, ekonomika obrazovanja, antropologija obrazovanja, neuroznanost i rano učenje, pedagoške discipline)
Sažetak Cilj ovog istraživanja je utvrditi odstupanja u motoričkim obrascima djece pri svladavanju otpora. Želi se analizirati interindividualne biotičke varijacije u kinematičkim obrascima kretanja, odnosno utvrditi aktualno stanje praktičnog modela strukture savladavanja otpora djece i eventualna odstupanja od postojećeg teorijskog modela. U istraživanju je sudjelovalo 10 djece prosječne dobi od 40 mjeseci koja su dio mješovite jasličke skupine u Dječjem vrtiću Rijeka. Analizirane su morfološke karakteristike djece (težina, visina, indeks tjelesne mase (ITM)) u kombinaciji s rezultatima postavljenih motoričkih zadataka. Motorički zadaci koji su postavljeni jesu prenošenje kutije po određenim putanjama uz sakupljanje sportskih rekvizita kvadrova, a biotičko motorička znanja koja su se promatrala jesu podizanje i spuštanje kutije te podizanje sportskog rekvizita kvadra. Drugi motorički zadatak koji je postavljen je guranje spužve po zadanim linijama uz sakupljanje sportskih rekvizita, a biotičko motoričko znanje koje se promatralo je guranje spužve. Za sva navedena motorička znanja se mjerilo vrijeme potrebno za izvršavanje istoga. Podaci su dobiveni uz pomoć aplikacije Kinovea i analizirani u programu Statistica 14.0.1.25.
Dobiveni rezultati ukazuju na postojanje izrazitih interindividualnih razlika u morfološkim karakteristikama i motoričkim obrascima kod djece što znači da svi ispitanici svojim rezultatima odskaču od prosječnih vrijednosti skupine. Na temelju indeksa tjelesne mase (ITM) utvrđeno je kako dva ispitanika spadaju u kategoriju pothranjenih, dok se jedan ispitanik nalazi u kategoriji prekomjerno uhranjenih. Nadalje je djeci s većim ITM-om bilo potrebno više vremena za prenošenje kutije, ali je zabilježena veća razina ispravnost prilikom podizanja i odlaganja objekata. Utvrđeno je kako je starijoj djeci potrebno više vremena za podizanje kvadra i kako se više koriste rukama prilikom guranja spužve. Nisu pronađene statistički značajne razlike između dječaka i djevojčica.
Ovim istraživanjem htjelo se ukazati na potencijalna odstupanja u motoričkim obrascima djece prilikom savladavanja otpora, ali i općenito odstupanja u biotičko motoričkim znanjima koja su sve češća zbog sjedilačkog načina života, smanjenja fizičke aktivnosti i zaokupljenosti ekranima. Kako bi odstupanja u motoričkim obrascima kod djece bila sve manja potrebno je intervenirati i u odgojno-obrazovnim institucijama uključiti pokret u što je više moguće aktivnosti te na taj način oblikovati okruženje za učenje u kojem je moguć cjelokupni rast i razvoj djeteta.
Sažetak (engleski) The aim of this research is to determine deviations in the motor patterns of children when overcoming resistance. The aim is to analyze intra-individual biotic variations in kinematic patterns of movement, i.e. to determine the current state of the practical model of the structure of overcoming children's resistance and possible deviations from the existing theoretical model. In the research participated 10 children with an average age of 40 months who are part of a mixed nursery group at Dječji vrtić Rijeka. Morphological characteristics of children (weight, height, body mass index (BMI)) were analyzed in combination with the results of motor tasks. The motor tasks that were set were carrying the box along specific paths while collecting the sports props (quads), and the biotic motor skills that were observed were lifting and lowering the box and lifting the sports props. The second motor task was pushing the sponge along the given lines while collecting sports props, and the biotic motor knowledge that was observed was pushing the sponge. For all mentioned motor skills, the time needed to perform was measured. The data were obtained with the help of the Kinovea application and alyzed in the Statistica 14.0.1.25 program. The obtained results indicate the existence of distinct inter-individual differences in morphological characteristics and motor patterns in children, which means that all test subjects' results deviate from the average values of the group. Based on the body mass index (BMI), it was determined that two respondents fall into the category of undernourished, while one respondent is in the category of overnourished. Furthermore, children with a higher BMI needed more time to carry the box, but a higher level of correctness was recorded when picking up and putting down objects. It was found that older children need more time to lift the object and that they use their hands more when pushing the sponge. No statistically significant differences were found between boys and girls.
This research wanted to point out potential deviations in children's motor patterns when overcoming resistance, but also general deviations in biotic-motor knowledge, which are more and more common due to a sedentary lifestyle, reduced physical activity and preoccupation with screens. In order for deviations in children's motor patterns to decrease, it is necessary to intervene in educational institutions to include movement in as many activities as possible and in this way to create a learning environment in which the overall growth and development of the child is possible.
Ključne riječi
djeca
motorički obrasci
rana i predškolska dob
biotička motorička znanja
savladavanje otpora
Ključne riječi (engleski)
children
motor patterns
early and preschool age
biotic motor skills
overcoming resistance
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:189:235370
Studijski program Naziv: Rani i predškolski odgoj i obrazovanje Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja (mag. educ.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2024-09-05 07:40:47