Sažetak | Djeca mlađe školske dobi ključna su skupina koja bi trebala razvijati navike zdravog života, a fitnes, kao i svaki oblik tjelesne aktivnosti igra važnu ulogu u tom procesu. Kroz vježbanje, djeca razvijaju motoričke vještine, koordinaciju i ravnotežu, što im pomaže u svakodnevnim aktivnostima i sportskim igrama. Osim toga, tjelesna aktivnost smanjuje rizik od pretilosti i bolesti povezanih s neaktivnim načinom života. Fitnes obuhvaća različite oblike vježbanja i sportskih aktivnosti koje potiču tjelesno zdravlje i dobrobit pojedinca, a utječu i na morfološka, motorička i funkcionalna postignuća djeteta, stoga ga je potrebno uvrstiti u godišnji izvedbeni kurikulum tijekom realizacije nastave Tjelesne i zdravstvene kulture. Fitnes treninzi uključuju vježbe snage, kardio treninge, istezanje i sudjelovanje u različitim sportskim aktivnostima. Stvaranje navike vježbanja u ranim godinama može imati dugoročne pozitivne efekte na cjelokupno zdravlje pojedinca. Cilj ovog rada je utvrditi morfološka, motorička i funkcionalna obilježja djece rane školske dobi u inicijalnoj i finalnoj provjeri te eventualne razlike između eksperimentalne i kontrolne skupine gdje će eksperimentalna skupina sudjelovati u fitnes programu. U istraživanju su sudjelovali učenici drugog razreda osnovne škole Ivane Brlić-Mažuranić u Ogulinu, od kojih je jedan razred bio kontrolna skupina koja je brojala dvadesetero djece te drugi razred koji je bio eksperimentalna skupina i brojala dvadesetero djece, ukupno četrdeset učenika. Djeca koja su provodila eksperiment sudjelovala su u fitnes programu za djecu koji se je provodio na satu Tjelesne i zdravstvene kulture u razdoblju od dva i pol mjeseca. Učenici eksperimentalne, kao i kontrolne skupine, bili su mjereni sa tri morfološke mjere: visina tijela (visina) masa tijela (masa) iz kojih je izveden indeks tjelesne mase (BMI). Nadalje, učenici su bili mjereni sa šest varijabli kojima su se provjeravale motoričke sposobnosti: plank (plenk), pretklon raznožno (sjed), skok u dalj (skok), podizanje trupa trideset sekundi (trbuh 30), poligon natraške (poligon) i izdržaj u visu zgibom (zgib). Jednim testom mjereno je trčanje tri minute pomoću kojeg se učenicima provjeravala aerobna izdržljivost. Jedna od hipoteza je glasila da postoji statistički značajna razlika između finalnog stanja kontrolne i eksperimentalne skupine. Proučavajući rezultate, na temelju analize t-testa razlike aritmetičkih sredina između finalnog stanja kontrolne i eksperimentalne grupe, možemo zaključiti da postoje određene razlike u rezultatima, ali većina tih razlika nije statistički značajna. |
Sažetak (engleski) | Children of younger school age are a key group that should develop healthy lifestyle habits, and fitness, like any form of physical activity, plays an important role in this process. Through exercise, children develop motor skills, coordination and balance, which helps them in everyday activities and sports games. In addition, physical activity reduces the risk of obesity and diseases associated with an inactive lifestyle. Fitness includes various forms of exercise and sports activities that promote physical health and well-being, and also affect the morphological, motor, and functional achievements of the child. Therefore, it is necessary to include it in the annual performance curriculum for Physical and Health Education classes. Fitness training includes strength exercises, cardio training, stretching, and participation in various sports activities. Creating an exercise habit in the early years can have long-term positive effects on overall health. This study aims to determine the morphological, motor and functional characteristics of children of early school age in the initial and final examination, and possible differences between the experimental and control groups where the experimental group will participate in the fitness program Second-grade students of the Ivana Brlić-Mažuranić elementary school in Ogulin participated in the research. One class was the control group with twenty children, and the other class was the experimental group with twenty children, making a total of forty students. The children in the experimental group participated in a fitness program during the Physical and Health Education class over two and a half months. Students in both the experimental and control groups were measured with three morphological measures: body height (height), and body mass (mass), from which the body mass index (BMI) was derived. Furthermore, the students were measured using six variables that were used to assess motor skills: plank (plank), forward bend (sit), long jump (jump), torso raises for thirty seconds (abdominal 30), backbend polygon (polygon), and endurance in an overhead pull-up (pull-up). One test measured running for three minutes to asses students' aerobic endurance. One hypothesis stated that there is a statistically significant difference between the final states of the control and experimental groups. Based on the t-test analysis of the difference in arithmetic means between the final states of the control and experimental groups, we can conclude that there are certain differences in the results, but most of these differences are not statistically significant. |