Naslov Kinematička analiza motoričke strukture skokova djece rane i predškolske dobi
Naslov (engleski) Kinematic analysis of the motor structure of jumps of children of early and preschool age
Autor Karmela Rački
Mentor Vilko Petrić (mentor)
Član povjerenstva Sanja Ljubičić (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Rijeci Učiteljski fakultet Rijeka
Datum i država obrane 2023, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana INTERDISCIPLINARNA PODRUČJA ZNANOSTI Obrazovne znanosti (psihologija odgoja i obrazovanja, sociologija obrazovanja, politologija obrazovanja, ekonomika obrazovanja, antropologija obrazovanja, neuroznanost i rano učenje, pedagoške discipline)
Sažetak Cilj ovog rada bio je izvršiti kinematičku analizu motoričke strukture skokova djece rane i predškolske dobi u svrhu utvrđivanja eventualnih odstupanja od idealne strukture kretanja i obrazaca ponašanja tijekom skokova pri rješavanju definiranih zadataka. Istraživanje je provedeno u dječjem vrtiću ,,Hlojkica“ u Delnicama. Sudionici su bila djeca rane i predškolske dobi. Prosječna dob ispitanika koji su sudjelovali u istraživanju je 63 mjeseci (min = 31, max = 90). U istraživanju je sudjelovalo 15-ero djece iz pet odgojno-obrazovnih skupina: mlađe jasličke „Maze“, starije jasličke „Pahuljice“ te mješovite vrtićke „Krijesnice“, ,,Bubamarci“ i ,,Zvjezdice. Djeca su izvodila pet različitih motorička zadatka iz domene svladavanja prostora: jednonožni skok na desnoj nozi, jednonožni skok na lijevoj nozi, lateralni skokovi, frontalni skokovi i skokovi preko prepreka visine 15 cm. Ostale varijable potrebne za istraživanje bile su: spol, dužina i trajanje skoka, kut u gležnju, koljenu i zglobu kuka, broj skokova te ukupno trajanje zadatka. Varijable su se određivale prilikom analize videozapisa u programu Kinovea. Što se tiče morfoloških karakteristika utvrđeno je da su u skladu s dobi ispitanika, a pri skokovima na postavljenim motoričkim zadacima u svim varijablama dokazana je heterogenost. Djeca pri skokovima na postavljenima motoričkim zadacima nisu u svim varijablama podjednaka odnosno homogenizirana, varijabla dob ukazuje razlike u brzini izvođenja motoričkih zadataka, pa je u prosjeku mlađoj djeci trebalo više vremena u izvršavanju zadatka od starije djece. Indeks tjelesne mase dolazi do izražaja kod složenijih zadataka, odnosno kod skokova preko prepreka. Rezultati istraživanja pokazuju da povećana masa kod djece nije toliko značajna pri jednostavnim zadacima, ali pri malo kompleksnijem je i značajno otežava motorički razvoj. Statističkom analizom utvrdile su se statistički značajne razlike između jaslica i vrtića kod izvođenja motoričkog zadatka frontalni skok kod gotovo svih varijabli, osim kod varijable duljina naprijed. Provedeno istraživanje pokazalo je da morfološke karakteristike u varijabli dobi utječu na izvršavanje motoričkih zadataka , dok indeks tjelesne mase nema neke značajnije uloge. Ovo istraživanje je temelj za daljnje unapređivanje kinezioloških aktivnosti u razvoju motoričkih znanja kod djece predškolske dobi. Razvoj motoričkih znanja u ranoj dobi od ključne je važnosti za kasniji život, budući da nedostatak motoričkih znanja može utjecati na sportske performanse i općenito zdravlje u odrasloj dobi.
Sažetak (engleski) The goal of this work was to make a kinematic analysis of the motor structure of jumps of children of early and preschool age in order to determine possible deviations from the ideal movement structure and behavior patterns during jumps when solving defined tasks. The research was conducted in the "Hlojkica" kindergarten in Delnice. The participants were children of early and preschool age. The average age of the respondents who participated in the research is 63 months (min = 31, max = 90). ). In the research participated 15 children from five educational groups participated in the research: the younger nursery school "Maze", the older nursery school "Pahuljice" and the mixed kindergartens "Krijesnice", "Bubamarci" and "Zvjezdice". The children performed five different motor tasks from the domain of spatial mastery: one-legged jump on the right leg, one-legged jump on the left leg, lateral jumps, frontal jumps and jumps over obstacles 15 cm high. Other variables required for the research were: gender, length and duration of the jump, angle in the ankle, knee and hip joint, number of jumps and total duration of the task. The variables were determined during video analysis in the Kinovea program. As for the morphological characteristics, it was determined that they were in accordance with the age of the subjects, and heterogeneity was proven in all variables when jumping on the set motor tasks. Children jumping on set motor tasks are not equal or homogenized in all variables, the age variable indicates differences in the speed of performing motor tasks, so on average younger children took longer to complete the task than older children. In more complex tasks, as in jumping over obstacles, the body mass index comes to the fore. The results of the research show that the increased mass in children is not so significant for simple tasks, but for slightly more complex ones it significantly hinders motor development. Statistical analysis revealed statistically significant differences between nursery schools and kindergartens when performing the frontal jump motor task in almost all variables, except for the forward length variable. The conducted research showed that the morphological characteristics in the age variable influence the execution of motor tasks, while the body mass index does not play a significant role. This research is the basis for further improvement of kinesiology activities in the development of motor skills in preschool children. The development of motor skills at an early age is crucial for later life, as a lack of motor skills can affect sports performance and general health in adulthood.
Ključne riječi
motorička znanja
pokret
skokovi
dijete
rana i predškolska dob
kinematika
Ključne riječi (engleski)
motor skills
movement
jumps
child
early and preschool age
kinematics.
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:189:575214
Studijski program Naziv: Rani i predškolski odgoj i obrazovanje Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja (mag. educ.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2023-09-08 05:00:59