Naslov Mišljenja "nestručne zamjene" o odgajateljskoj profesiji
Autor Andreja Anđelić
Mentor Danijela Blanuša Trošelj (mentor)
Član povjerenstva Vilko Petrić (predsjednik povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Rijeci Učiteljski fakultet Rijeka
Datum i država obrane 2022-10-28, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana INTERDISCIPLINARNA PODRUČJA ZNANOSTI Obrazovne znanosti (psihologija odgoja i obrazovanja, sociologija obrazovanja, politologija obrazovanja, ekonomika obrazovanja, antropologija obrazovanja, neuroznanost i rano učenje, pedagoške discipline)
Sažetak Poznato je da je odgojna praksa pod izravnim utjecajem europskih, javnih i lokalnih politika kao izvorima financiranja radi namjere uključivanja što većeg broja djece u institucijski odgoj i obrazovanje. Napredak inicijalnog obrazovanja odgajatelja odgovorio je potrebama prakse, odgajatelj je profesionalac, ali s nepriznatim statusom u društvu zbog mnogobrojnih čimbenika. Društveno-ekonomski uvjeti izazvali su nedostatak odgajatelja na tržištu rada, pa se u odgojnu praksu zapošljavaju nestručne zamjene, što zakonski dozvoljava aktualni i sporni Zakon o izmjenama Zakona o ranom i predškolskom odgoju i obrazovanju (2022). Cilj ovog rada bio je ispitati iskustva nestručne zamjene u odgajateljskom radu i njihova mišljenja o odgajateljskoj profesiji. Istraživanju se pristupilo kvalitativnom metodom i polustrukturiranim intervjuom. Intervju je sadržavao dvije skupine pitanja formiranih prema istraživačkim pitanjima: iskustva nestručne zamjene o odgajateljskom radu i mišljenja o odgajateljskoj profesiji. Istraživanje je provedeno na prigodnom uzorku od deset odgajateljica iz Primorsko-goranske, Karlovačke, Varaždinske, Bjelovarsko-bilogorske i Ličko-senjske županije. Rad prikazuje iskustva i izazove za nestručnu zamjenu u odgajateljskom radu, čimbenike koji utječu na samoprocjenu kompetentnosti, mišljenja o dokvalifikaciji i kompetencijama odgajatelja te o statusu odgajateljske profesije u društvu i ideje za njezino unapređenje. Ovaj rad doprinosi odgajateljskoj djelatnosti jer potvrđuje važnost njezine profesionalizacije za dobrobit svih sudionika odgoja i obrazovanja. Istraživanje ukazuje na značaj inicijalnog obrazovanja za odgajateljski rad, važnost kontinuiranog neformalnog profesionalnog usavršavanja i potrebu za dobro strukturiranom dokvalifikacijom nestručne zamjene uz naglasak na kvalitetno vođenoj pedagoškoj praksi. :
Sažetak (engleski) It is known that educational practice is under the direct influence of European, public and local policies as sources of financing in order to include as many children as possible in institutional education. The progress of the initial education of preschool educators responded to the needs of practice, the preschool educator is a professional, but with an unrecognized status in society due to numerous factors. Socio-economic conditions have caused a shortage of educators on the labor market, so non-professional replacements are employing in educational practice, which is legally allowed by the current and disputed Amendments to the Preschool Education Act (2022). The aim of this paper was to examine the experiences of non-professionals in educational work and their opinions about the preschool teaching profession. The research was approached using a qualitative method and a semi-structured interview. The interview contained two groups of questions formed according to the research questions: experiences of non-professionals about the educational work and opinions about the educational profession. The research was conducted on a convenience sample of ten female educators from five Croatian counties. The paper presents experiences and challenges for non-professional replacements in the preschool educational work, factors that influence self-assessment of competence, opinions on additional qualifications and competencies of educators, as well as the status of the preschool teaching profession in society and ideas for its improvement. This paper contributes to the educational activity because it confirms the importance of its professionalization for the benefit of all participants in education. The research points to the importance of initial education for educational work, the importance of continuous informal professional development and the need for well-structured retraining of non-professionals with an emphasis on quality-led pedagogical practice.
Ključne riječi
kompetencije
nestručna zamjena
odgajateljska profesija
profesionalni razvoj
Ključne riječi (engleski)
competencies of preschool educator
non-professional replacements
preschool teaching profession
professional development
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:189:235005
Studijski program Naziv: Rani i predškolski odgoj i obrazovanje Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja (mag. educ.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup Datum isteka embarga: 2022-11-21
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2022-10-28 07:23:37