Naslov Praktični radovi u nastavi prirode i društva
Autor Karin Terzić
Mentor Dunja Anđić (mentor)
Član povjerenstva Petra Pejić Papak (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Jasminka Mezak (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Rijeci Učiteljski fakultet Rijeka
Datum i država obrane 2022-07-19, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana INTERDISCIPLINARNA PODRUČJA ZNANOSTI Obrazovne znanosti (psihologija odgoja i obrazovanja, sociologija obrazovanja, politologija obrazovanja, ekonomika obrazovanja, antropologija obrazovanja, neuroznanost i rano učenje, pedagoške discipline)
Sažetak Metoda praktičnih radova suvremena je nastavna metoda čijom se primjenom ostvaruje proces aktivnog učenja te čini znanje trajnijim i primjenjivijim u svakodnevnom životu učenika. Sadržaji nastavnog predmeta Prirode i društva omogućavaju provedbu različitih oblika i vrsta praktičnih radova i aktivnosti koji utječu na cjelovit učenički razvoj.
Cilj ovog istraživanja bio je ispitati odgojno-obrazovnu praksu učitelja u provođenju praktičnih radova i aktivnosti u nastavi prirode i društva. Pobliže, cilj ovog istraživanja bio je pružiti uvid u zastupljenost metode praktičnih radova u nastavi prirode i društva, najčešća mjesta provođenja praktičnih radova te najčešće izvore za planiranje i organiziranje praktičnih aktivnosti. Također, svrha istraživanja bila je dati uvid u stavove učitelja o provedbi praktičnih radova te u njihove procjene o pozitivnim aspektima i preprekama provođenja praktičnih radova.
U svrhu provođenja istraživanja konstruiran je anketni upitnik proveden online putem, a u istraživanju je sudjelovao 91 učitelj razredne nastave s područja Primorsko-goranske županije. Rezultati istraživanja ukazali su da se metoda praktičnih radova najčešće primjenjuje jednom do dvaput mjesečno tijekom jedne školske godine što upućuje na postojanu, ali ipak nedostatnu implementaciju praktičnih radova u nastavi prirode i društva. Ispitivanje zastupljenosti metode praktičnih radova u specifičnim sadržajima prirode i društva ukazalo je da se ona koristi u svim sadržajima, a posebice u vremenskim sadržajima. Nadalje, rezultati istraživanja su ukazali da se u implementaciji praktičnih radova ističu istraživanje i promatranje sa zadatkom kao najčešće vrste. Od najzastupljenijih prostora za provođenje metode ističu se učionica i školsko dvorište, a od izvora za planiranje i organiziranje metode udžbenik, radna bilježnica te pretraživanje po Internetu. Ispitivanje procjena učitelja o preprekama provođenja praktičnih radova ukazalo je da se najzastupljenije prepreke mogu svrstati u 4 kategorije – materijalne/financijske, vremenske, prostorne i organizacijske. Rezultati istraživanja ukazali su i na postojanost statistički značajne povezanosti stavova učitelja prema provođenju praktičnih radova i učestalosti primjene praktičnih radova te postojanost statistički značajne povezanosti između procjene motivacije učitelja za poučavanje metode praktičnih radova u nastavi prirode i društva i njihove procjene o pozitivnim aspektima praktičnih radova. Na kraju, rezultati istraživanja ukazali su da postoje statistički značajne razlike u stavovima učitelja o metodi praktičnih radova s obzirom na mjesto njihova rada te na nepostojanje statistički značajnih razlika u učestalosti provođenja metode praktičnih radova s obzirom na mjesto njihova rada.
Sažetak (engleski) Practical work is a contemporary teaching method whose application achieves the process of active learning and makes knowledge more permanent and applicable in student's everyday life. The contents of the subject Science and Social Studies enable the implementation of various forms and types of practical work and activities that affect the overall student development.
The aim of this research was to examine the teacher's educational practice in conducting practical work and activities in teaching Science and Social studies. In particular, the aim of this research was to provide insight into the frequency of conducting the method of practical work in teaching Science and Social studes, the most common places for practical work and the most common sources for planning and organizing practical activities. Also, the purpose of the research was to provide insight into teachers' attitudes about the implementation of practical work and their assessments of the positive aspects and obstacles to the implementation of practical work.
For the purpose of conducting the research, a survey questionnaire was constructed and conducted online, and 91 primary school teachers from Primorsko-goranska County participated in the research. The results of the research indicated that the method of practical work is most often applied once or twice a month during one school year, which indicates a constant, but still insufficient implementation of practical work in teaching Science and Social studies. Examination of the frequency in using practical work in specific contents of Science and Social studies indicated that it is used in all contents, especially in contents about time. Furthermore, the results of the research indicated that in the implementation of practical work, research and observation with the task stand out as the most common types. The most common spaces for the implementation of the method are the classroom and the school yard, and the sources for planning and organizing the method are the textbook, workbook and Internet search. Examination of teachers' assessments of obstacles regarding implementation of practical work showed that the most common obstacles can be classified into 4 categories - material/financial, temporal, spatial and organizational. The results of the research also indicated statistically significant correlation between teachers' attitudes towards the implementation of practical work and the frequency of practical work and statistically significant correlation between teacher's motivation to teach methods of practical work and their assessment of positive aspects of practical work. Finally, the results of the research indicated that there are statistically significant differences in teachers' attitudes about the method of practical work with regard to their place of work and the absence of statistically significant differences in the frequency of practical work with regard to their place of work.
Ključne riječi
Praktični rad
nastava prirode i društva
metode rada
razredna nastava
odgojno-obrazovna praksa
Ključne riječi (engleski)
Practical work
teaching Science and Social studies
teaching methods
primary education
educational practice
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:189:690368
Studijski program Naziv: Učiteljski studij Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: integrirani preddiplomski i diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra primarnog obrazovanja (mag.prim.educ.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Pristup svim korisnicima iz sustava znanosti i visokog obrazovanja RH
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2022-07-14 11:35:12